-
Det sannolikhetsberäknande stryktips-programmet -
Det hela är uppbyggt kring fyra steg; Väg rader, Reducera, Tippa och Rätta. Dessa steg har var sin flik till höger på huvud-formuläret.
Välj "Stryktipset" eller "Europatipset" på huvud-formuläret och klicka på "Hämta lag". Lagen fylls nu i. Du kan naturligtvis välja att fylla i namnet på lagen manuellt om du vill.
Välj
expert, exempelvis "Folkets röst", och klicka sedan
på "Expert"-knappen. Nu fylls promillesatserna för
hur Svenska folket spelat på 1, X och 2.
Lite kort om
experterna: En expert i SmarTips består av en eller flera
kollektorer. Varje kollektor har till uppgift att hämta
information ifrån någon extern källa, t.ex. Svenska
Spel. Experten sammanställer sedan informationen. Om
status-raden visar ”Experten hade inte tillgång till
all information” betyder det att någon eller några
av kollektorerna inte kunde leverera fullständiga uppgifter och
det beror i sin tur på att informationslämnaren inte
fyllt i uppgifterna ännu. Ju närmare spel-start man kommer
desto mindre är risken att råka ut för detta.
Du
kan nu finjustera promilletalen efter eget önskemål.
OBS!
Detta är det viktigaste och svåraste steget!
Genom att grovt under- eller överskatta vissa resultat ger du SmarTips en mycket dålig förutsättning att göra resten av beräkningarna som krävs för att välja ut bra rader. Ju större fel du gör här, desto större fel blir det i slutändan. Försök att låta bli att se kupongen som en helhet där du väljer ut vissa säkra matcher och sätter ett orimligt högt promilletal för ett lag i de matcherna. |
Titta på varje match för sig och fundera på hur många gånger du tror att de olika utfallen skulle infalla om de två lagen möttes tusen gånger i dag. |
Du
kan också klicka på matchnumren för att få
upp information om lagens senaste matcher och kommentarer ifrån
Svenska Spels experter.
Klicka
på knappen "Väg rader". Det som nu händer
är att alla de c:a 1,6 miljoner (3^13) olika tipsraderna vägs
(ges ett sannolikhetstal).
Det är värt att
upprepa att viktningen du gjort i matcherna (steg 1) ligger till
grund för SmarTips förmåga att göra det möjligt
att tippa smartare. Om du redan valt utfall i vissa matcher istället
för att värdera varje utfall för sig är
förmodligen SmarTips inte det program du söker.
Ställ
in referensvikt!
Referensvikten är den vikt du vill att
dina rader skall väga så nära som möjligt.
SmarTips föreslår en vikt enligt väntevärdes-principen,
dvs det förväntade medelvärdet hos rätt rad om
kupongen skulle spelas oändligt antal gånger. Önskas
en annan referensvikt, tryck på "Ställ in" och
en graf med div. fördefinierade hjälp-vikter dyker upp.
Väljer du referensvikt m.h.a. knappen "1/1" kommer
sorteringen som sker i nästa steg att resultera i att den mest
sannolika raden hamnar först och den minst sannolika raden
hamnar sist.
Du kan även ställa in min- och max-
värden. Detta kan göras genom att välja Min eller Max
i Viktinställningsrutan och därefter klicka med markören
i grafen. Du kan även ställa in ett antal rader eller
chans att 13 rätt hamnar i intervallet i intervall-rutan, och
SmarTips ställer då själv in lämpliga Min- och
Max- värden.
I nedanstående exempel har jag valt
att låta SmarTips välja ut ett intervall runt väntevärdet
i vilket det är 750 promille sannolikhet att rätt rad
ligger (förutsatt att promilleinställningarna i matcherna
är helt korrekta).
Exempel: "Väntevärde"
Då du valt referensvikt skall raderna sorteras. Den rad med minst absolut viktskillnad mot referensvikten hamnar först.
Max
antal rader.
Din personliga begränsning. Det är inte
alltid de övriga reducerings-inställningarna du gjort
tillåter så många rader du fyllt i här.
Exempel:
1000
Antal
rader närmast referensvikten att skippa.
Denna parameter
gör att reducerings-steget hoppar över de rader som ligger
närmast referensvikten, vilket kan användas till att skapa
ett "hål" i valda viktvariations-området.
Parametern finns kvar mest av historiskt intresse för att kunna
ladda in och betrakta mycket gamla tipsfiler. Den kommer att tas
bort i framtiden.
Exempel: 0
Skillnad
mellan raderna: Minsta teckenskillnad mellan alla rader.
Denna
parameter gör att dina rader inte blir för lika varandra.
Genom att sätta denna till något annat än "1"
sprider du ut dina rader. Det gör att chansen att få
utdelning blir större, men också att mängden rader
med utdelning blir färre då du tippat bra.
Nedanstående
rader har teckenskillnaden 2:111
111 111 1111
111 111 111 11XX
111 111 111 XX11
111 111 12X
1111Exempel:
3
Skillnad
mellan raderna: Mesta teckenskillnad mellan alla rader. Motsatsen
till ovan men sällan använd då resultatet sällan
blir bra. Teckenfördelningen på de utvalda raderna blir
ofta inte alls i närheten av det man önskade.
Exempel:
13
FAT
F
- Förstahandsutfall: Minsta teckenskillnad mot raden med högst
sannolikhet.
Vid reduceringen görs
en jämförelse med den mest sannolika raden. Genom
att ställa in exempelvis 6-10 bestämmer du att alla rader
måste ha minst 6 och mest 10 favoriter som vinnare.
Exempel:
6-10
A - Andrahandsutfall: Som F men bestämmer hur många av dina andrahandsutfall som måste finnas med i varje tipsrad.
T - Tredjehansutfall: Likt ovan, men bestämmer hur många av de minst sannolika utfallen som måste finnas med i varje tipsrad.
Smartips föreslår
gränsvärden för FAT-filtret baserade på
promilletalen du ställt in i alla matcherna. Det är
återigen viktigt att poängtera vikten av att ställa
in så verklighetstrogna värden som möjligt i alla
matcherna. I exemplet har vi valt att inte filtrera så hårt
genom att klicka på plus (+)-knappen en gång. Du kan
även ställa in intervallen manuellt, men det kan få
effekten att teckenfördelningen på de rader som väljs
ut inte alls blir som du önskade. Det är säkrast att
använda (+) och (-)-knapparna.
Exempel:
6-10, 1-5, 0-4
Min/max
antal 1:or, X och 2:or.
Bestämmer minimalt och maximalt
antal 1:or, X och 2:or per rad. Denna inställning har
egentligen inget med sannolikhetsbaserat tippande att göra men
eftersom många användare vill ha den här möjligheten
så finns den. SmarTips ger automatiskt förslag på
värden baserade på de promilleinställningar du
gjort, men i exemplet har vi valt att inte filtrera så hårt
genom att klicka på plus (+)-knappen några
gånger.
Exempel:
4-10, 0-5, 1-7
M-filter
Detta
är ett matematiskt filter som fungerar likt stryktipskupongens
vanliga hel- och halv- garderingar. Skillnaden är att med hjälp
av SmarTips M-filter väljer du ut teckenkombinationer som inte
får
förekomma.
Ovan gjorda inställning innebär att någon av favoriterna i matcherna 1, 6, 7, 10, 11 och 13 måste misslyckas.
Klicka på knappen "Reducera". Detta tar olika lång tid beroende på hur du använt parametrarna.
Du väljer här om du vill deltaga i "13 dubbelvinsten" och hur många mål du tror att det blir i 13 dubbelvinst-matchen (den match där matchnumret är i fet stil).
Klicka
på knappen "Inspektera rader".
En enkel
vy över alla de rader som är kvar efter
reducerings-steget. Till vänster ser du den faktiska
teckenfördelningen i promille som dina reduceringsparametrar
gav. Om teckenfördelningen visar att någon eller några
matcher ligger långt ifrån de värden du ställt
in är det en god idé att gå tillbaka till
reduceringssteget och se över dina inställningar.
När
du tittat klart, stäng radinspektions-fönstret.
Klicka
på knappen "Net bet".
Nu överförs
dina tipsrader till Svenska Spel och ditt spelkortsnummer läggs
i klipp och klista-bufferten.
Du måste nu kvittera spelet hos Svenska Spel. Om du får upp en inloggnings-ruta hos Svenska Spel, bara tryck CTRL-V så fylls ditt spelkortsnummer i. För att fylla i lösenordet, tryck på ALT-TAB så att du kommer tillbaka till SmarTips. Klicka därefter på knappen Lösen och tryck sedan ALT-TAB så att du kommer tillbaka till Svenska Spels inloggningsskärm igen. Ställ dig i lösenordsrutan och tryck CTRL-V så fylls även lösenordet i. Du kommer därefter fram till en skärmbild som ber dig kvittera raderna som överförts.
(Obs!
Denna skärmbild är tagen vid ett annat tillfälle än
de övriga)
Klicka på knappen
"Rätta" då matcherna påbörjas.
Du kan nu följa med och se dina bästa rader och hur många
rätt du har medan matcherna spelas. Den rätta raden visas
i blått och till höger om den visas dina 12 bästa
rader där rött markerar matcher som inte har rätt
tecken. Rutan med rubriken Vikt visar vikten hos raden som just nu
har 13 rätt.
Du får även en sammanställning
i den lilla rutan längst ned. 11
3x422=1266 betyder att vi hade 3 rader med 11 rätt
vilka gav 422 kronor styck. I resultatet som visas räknas
kostnaden för systemet in.
Utdelning-kostnad=resultat.
Mvh Ted Lyngmo
Epost: