www.smartips.se

 
- Det sannolikhetsberäknande stryktips-programmet -


Tippningsprocessen

Det hela är uppbyggt kring fyra steg; Väg rader, Reducera, Tippa och Rätta. Dessa steg har var sin flik till höger på huvud-formuläret.

Steg 1, Väg rader

  1. Välj "Stryktipset" eller "Europatipset" på huvud-formuläret och klicka på "Hämta lag". Lagen fylls nu i. Du kan naturligtvis välja att fylla i namnet på lagen manuellt om du vill.

  2. Välj expert, exempelvis "Folkets röst", och klicka sedan på "Expert"-knappen. Nu fylls promillesatserna för hur Svenska folket spelat på 1, X och 2.

    Lite kort om experterna: En expert i SmarTips består av en eller flera kollektorer. Varje kollektor har till uppgift att hämta information ifrån någon extern källa, t.ex. Svenska Spel. Experten sammanställer sedan informationen. Om status-raden visar ”Experten hade inte tillgång till all information” betyder det att någon eller några av kollektorerna inte kunde leverera fullständiga uppgifter och det beror i sin tur på att informationslämnaren inte fyllt i uppgifterna ännu. Ju närmare spel-start man kommer desto mindre är risken att råka ut för detta.

    Du kan nu finjustera promilletalen efter eget önskemål.

    OBS! Detta är det viktigaste och svåraste steget!

      Genom att grovt under- eller överskatta vissa resultat ger du SmarTips en mycket dålig förutsättning att göra resten av beräkningarna som krävs för att välja ut bra rader. Ju större fel du gör här, desto större fel blir det i slutändan. Försök att låta bli att se kupongen som en helhet där du väljer ut vissa säkra matcher och sätter ett orimligt högt promilletal för ett lag i de matcherna.

      Titta på varje match för sig och fundera på hur många gånger du tror att de olika utfallen skulle infalla om de två lagen möttes tusen gånger i dag.


    Du kan också klicka på matchnumren för att få upp information om lagens senaste matcher och kommentarer ifrån Svenska Spels experter.

  3. Klicka på knappen "Väg rader". Det som nu händer är att alla de c:a 1,6 miljoner (3^13) olika tipsraderna vägs (ges ett sannolikhetstal).

    Det är värt att upprepa att viktningen du gjort i matcherna (steg 1) ligger till grund för SmarTips förmåga att göra det möjligt att tippa smartare. Om du redan valt utfall i vissa matcher istället för att värdera varje utfall för sig är förmodligen SmarTips inte det program du söker.

  4. Ställ in referensvikt!

    Referensvikten är den vikt du vill att dina rader skall väga så nära som möjligt. SmarTips föreslår en vikt enligt väntevärdes-principen, dvs det förväntade medelvärdet hos rätt rad om kupongen skulle spelas oändligt antal gånger. Önskas en annan referensvikt, tryck på "Ställ in" och en graf med div. fördefinierade hjälp-vikter dyker upp. Väljer du referensvikt m.h.a. knappen "1/1" kommer sorteringen som sker i nästa steg att resultera i att den mest sannolika raden hamnar först och den minst sannolika raden hamnar sist.

    Du kan även ställa in min- och max- värden. Detta kan göras genom att välja Min eller Max i Viktinställningsrutan och därefter klicka med markören i grafen. Du kan även ställa in ett antal rader eller chans att 13 rätt hamnar i intervallet i intervall-rutan, och SmarTips ställer då själv in lämpliga Min- och Max- värden.

    I nedanstående exempel har jag valt att låta SmarTips välja ut ett intervall runt väntevärdet i vilket det är 750 promille sannolikhet att rätt rad ligger (förutsatt att promilleinställningarna i matcherna är helt korrekta).
    Exempel: "Väntevärde"

  5. Då du valt referensvikt skall raderna sorteras. Den rad med minst absolut viktskillnad mot referensvikten hamnar först.

Steg 2, Reducera

  1. Max antal rader.
    Din personliga begränsning. Det är inte alltid de övriga reducerings-inställningarna du gjort tillåter så många rader du fyllt i här.
    Exempel: 1000

  2. Antal rader närmast referensvikten att skippa.
    Denna parameter gör att reducerings-steget hoppar över de rader som ligger närmast referensvikten, vilket kan användas till att skapa ett "hål" i valda viktvariations-området. Parametern finns kvar mest av historiskt intresse för att kunna ladda in och betrakta mycket gamla tipsfiler. Den kommer att tas bort i framtiden.
    Exempel: 0

  3. Skillnad mellan raderna: Minsta teckenskillnad mellan alla rader.
    Denna parameter gör att dina rader inte blir för lika varandra. Genom att sätta denna till något annat än "1" sprider du ut dina rader. Det gör att chansen att få utdelning blir större, men också att mängden rader med utdelning blir färre då du tippat bra.
    Nedanstående rader har teckenskillnaden 2:
    111 111 111 1111
    111 111 111 11XX
    111 111 111 XX11
    111 111 12X 1111
    Exempel: 3

  4. Skillnad mellan raderna: Mesta teckenskillnad mellan alla rader. Motsatsen till ovan men sällan använd då resultatet sällan blir bra. Teckenfördelningen på de utvalda raderna blir ofta inte alls i närheten av det man önskade.
    Exempel: 13

  5. FAT

    1. F - Förstahandsutfall: Minsta teckenskillnad mot raden med högst sannolikhet.
      Vid reduceringen görs en jämf
      örelse med den mest sannolika raden. Genom att ställa in exempelvis 6-10 bestämmer du att alla rader måste ha minst 6 och mest 10 favoriter som vinnare.
      Exempel: 6-10

    2. A - Andrahandsutfall: Som F men bestämmer hur många av dina andrahandsutfall som måste finnas med i varje tipsrad.

    3. T - Tredjehansutfall: Likt ovan, men bestämmer hur många av de minst sannolika utfallen som måste finnas med i varje tipsrad.


    Smartips föreslår gränsvärden för FAT-filtret baserade på promilletalen du ställt in i alla matcherna. Det är återigen viktigt att poängtera vikten av att ställa in så verklighetstrogna värden som möjligt i alla matcherna. I exemplet har vi valt att inte filtrera så hårt genom att klicka på plus (+)-knappen en gång. Du kan även ställa in intervallen manuellt, men det kan få effekten att teckenfördelningen på de rader som väljs ut inte alls blir som du önskade. Det är säkrast att använda (+) och (-)-knapparna.
    Exempel: 6-10, 1-5, 0-4

  6. Min/max antal 1:or, X och 2:or.
    Bestämmer minimalt och maximalt antal 1:or, X och 2:or per rad. Denna inställning har egentligen inget med sannolikhetsbaserat tippande att göra men eftersom många användare vill ha den här möjligheten så finns den. SmarTips ger automatiskt förslag på värden baserade på de promilleinställningar du gjort, men i exemplet har vi valt att inte filtrera så hårt genom att klicka på plus (+)-knappen några gånger.

    Exempel: 4-10, 0-5, 1-7

  7. M-filter
    Detta är ett matematiskt filter som fungerar likt stryktipskupongens vanliga hel- och halv- garderingar. Skillnaden är att med hjälp av SmarTips M-filter väljer du ut teckenkombinationer som
    inte får förekomma.

    Ovan gjorda inställning innebär att någon av favoriterna i matcherna 1, 6, 7, 10, 11 och 13 måste misslyckas.

  8. Klicka på knappen "Reducera". Detta tar olika lång tid beroende på hur du använt parametrarna.




Steg 3, Tippa

  1. Du väljer här om du vill deltaga i "13 dubbelvinsten" och hur många mål du tror att det blir i 13 dubbelvinst-matchen (den match där matchnumret är i fet stil).

  2. Klicka på knappen "Inspektera rader".
    En enkel vy över alla de rader som är kvar efter reducerings-steget. Till vänster ser du den faktiska teckenfördelningen i promille som dina reduceringsparametrar gav. Om teckenfördelningen visar att någon eller några matcher ligger långt ifrån de värden du ställt in är det en god idé att gå tillbaka till reduceringssteget och se över dina inställningar.
    När du tittat klart, stäng radinspektions-fönstret.

  3. Klicka på knappen "Net bet". 
    Nu överförs dina tipsrader till Svenska Spel och ditt spelkortsnummer läggs i klipp och klista-bufferten.

  4. Du måste nu kvittera spelet hos Svenska Spel. Om du får upp en inloggnings-ruta hos Svenska Spel, bara tryck CTRL-V så fylls ditt spelkortsnummer i. För att fylla i lösenordet, tryck på ALT-TAB så att du kommer tillbaka till SmarTips. Klicka därefter på knappen Lösen och tryck sedan ALT-TAB så att du kommer tillbaka till Svenska Spels inloggningsskärm igen. Ställ dig i lösenordsrutan och tryck CTRL-V så fylls även lösenordet i. Du kommer därefter fram till en skärmbild som ber dig kvittera raderna som överförts.


    (Obs! Denna skärmbild är tagen vid ett annat tillfälle än de övriga)

Steg 4, Rätta

  1. Klicka på knappen "Rätta" då matcherna påbörjas. Du kan nu följa med och se dina bästa rader och hur många rätt du har medan matcherna spelas. Den rätta raden visas i blått och till höger om den visas dina 12 bästa rader där rött markerar matcher som inte har rätt tecken. Rutan med rubriken Vikt visar vikten hos raden som just nu har 13 rätt.

    Du får även en sammanställning i den lilla rutan längst ned. 11 3x422=1266 betyder att vi hade 3 rader med 11 rätt vilka gav 422 kronor styck. I resultatet som visas räknas kostnaden för systemet in.
    Utdelning-kostnad=resultat.



Lycka till och hör gärna av dig med förslag och synpunkter!

Mvh Ted Lyngmo
Epost: